Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är 2.0:an ett måste på generation 3?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är 2.0:an ett måste på generation 3?

    Hej, provkörde en MX-5:a 1.8 -13 i måndags och blev "såld" direkt. Funderar på att skaffa en nyare MX-5:a (ca 2005 och nyare). Har läst lite på detta forum och undrar om 1.8:an är svårsåld? Själv tyckte jag att prestandan räckte under provturen. Det är känslan jag vill komma åt, bryr mig inte om 0-100 går på 8 eller 10 sek.

  • #2
    Då klarar Du Dig med 1,8. Som Du skrev, det är känslan som räknas.


    Avsänt från min iPad med TapaTalk

    Comment


    • #3
      Funderar också på om 1.8:an är mer svårsåld än 2.0:an? Någon gång ska bilen ju säljas.

      Comment


      • #4
        Äldre (svensksålda) NC 1,8 har i regel ingen utrustning vilket kan påverka efterfrågan. Däremot finns det 1,8 importer som har mer utrustning som tex Skinn mm. Väljer man dessutom en 2,0 sport får man dessto mer än bara motorn som tex annat chassi, växellåda och diffbroms mm. Det är först med 1,8 jubileumsbilen 20 ae -2010 som det börjar bli bra utrustning även på 1,8..

        Är man inte ute efter utrustningen men vill ha en större motor finns det vanliga 2,0 med femväxlad låda fram tom -2008 års modell.Ett prisvärt val skulle jag tro och många föredrar den femväxlade lådan..

        Föreslår att du testar lite olika kombinationer. Det brukar finnas lite av varje på veckoträffarna, så åk till en lokal sådan så får du säkert testa om ber snällt...
        Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
        Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
        Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
        Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
        Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
        Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

        Comment


        • #5
          Hej,

          så här långt har jag kört 1.8 5växlad och 2.0 5växlad och jag saknade inte 6:e växeln. Jag kommer att satsa på en bil ur generation 3, 2006 och framåt.
          2.0:an var klart piggare än 1.8:an, men 1.8:an räcker gott. Det är väl bara 2.0 Sport som har 6-växlad låda? Kommer förmodligen att välja en bil med skinnklädsel
          då det verkar praktiskt.

          Är det någon utrustning ni anser att man "måste ha" på en MX-5:a?

          Comment


          • #6
            Provade du någon bil med höjdinställbar förarstol? Tror detta kom -08? Det kan vara till fördel, men även till nackdel då lägstaläget är högre än dom fasta stolarna. Vad det gäller tillvalspaket är väl skinn en fördel enl min åsikt. Bosestereon som kan sitta i vissa 1,8 importer är ingen fördel då man är relativt låst till hela systemet tekniskt sett om man vill byta ut tex radiodelen. I övrigt finns det nog inte så många tillval till 1,8. Rent estetiskt är dimljusena kanske en "fördel"...

            Stämmer att det bara är 2,0 sport som har sexväxlat, och likaså är det bara 2,0 modeller som har/kan ha "diffbroms". Gäller dock ej automat...
            Last edited by Peter Sandström; 2013-05-05, 18:42.
            Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

            Comment


            • #7
              2.0 finns med 5-växlad låda, men förmodligen inte i varianten Sport?


              Thomas Ericsson
              PR Ansvarig
              Miata Club of Sweden
              Thomas Ericsson
              Hedersmedlem
              Halmstad

              BMW 118i M Sport Aut Skyscraper Grey -24
              BMW Z4 sDrive20i M Sport Aut Portimao Blue -23

              Comment


              • #8
                Intressanta synpunkter. Ja, bägge bilarna hade höjdinställning på förarstolen. Har kört en 1.8 -13 och en 2.0 -08. Stolen åkte ner i lägstaläget direkt. Jag är 185 cm lång. Får väl provsitta en -06:a eller en 07:a innan jag bestämmer mig. Det är väl bara personer upp till ca 170 som kan behöva höja stolen?

                En annan fråga som dök upp i huvet: Har cabben eller Roadster Coupé bäst takhöjd?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter Sandström Visa inlägg
                  Vad det gäller tillvalspaket är väl skinn en fördel enl min åsikt.
                  Här skulle jag vilja be dig motivera varför.
                  Jag har skinnstolar i min NA men funderar allvarligt på att byta eller klä om. Dels pga att det är som att sätta sig på en stekpanna när solen är framme, dels för att det gärna blir lite klibbigt på ryggen. Fördelen är väl att det är lättare att rengöra.

                  Smaken är som bekant lika kluven som du-vet-vad, men det hade varit intressant att höra i alla fall

                  Comment


                  • #10
                    Nu har jag ju iosf en hybridstol (Recaro) med både skinn och ventilerad alcantara på sittytorna vilket gör den väldigt sval... Givetvis blir en skinnstol varm om den står i gassande stol, men samtidigt är denna som sagt betydligt lättare att hålla ren. Svarta textilstolar blir väldigt trista när det dammar och dom bleks även av solen..

                    Själv cabbar jag upp ibland (med rutorna nere) när jag inte kan parkera i skuggan om det är riktigt jädra hett ute just för att slippa skållheta stolar.....
                    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                      En annan fråga som dök upp i huvet: Har cabben eller Roadster Coupé bäst takhöjd?
                      Är nog första gången jag ser den frågan konstigt nog. Rent spontant säger jag att softtopen har bäst takhöjd utan att egentligen veta.. Du kan få i uppdrag att ta med ett måttband och ge oss svar på den frågan.

                      Väl nercabbade gäller; "The sky is the limit"...
                      Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                      Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                      Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                      Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                      Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                      Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                      Comment


                      • #12
                        Jag är inne på att köpa en bil med skinnklädsel. Tror att den håller sig fräsh längre med rätt skötsel.

                        Takhöjden, ja får väl provsitta en Cab (uppcabbad) och en Roadster Coupe med taket på tätt emellan. Tänkte också kolla i broschyren som jag fick hos Mazdahandlare i början av veckan. Inte så lätt att mäta med måttband..

                        Comment


                        • #13
                          Ok, då förstår jag bättre och kan kanske rentav hålla med en aning

                          Comment


                          • #14
                            Jag svarar själv på min egen fråga om takhöjden: Joachim på Auto-Mobil i Billdal säger att dom är likvärdiga. Han borde veta.

                            Comment


                            • #15
                              Takhöjden i NC skiljer sig mellan coupe och softtop. Jag är säker på att det var så innan de nya sätena tillkom. Mer utrymme i softtop beroende på hur långa ben du har!
                              De som kört på bana med hjälm på sig upplever detta som en skillnad.
                              Staget direkt ovan förarstolen i softtoppen är det begränsande och det beror på hur du har stolen justerad längsled och vinkel på ryggstödet. Dvs, långa eller korta ben och hur du vill ha stolen justerad.
                              Om du slår i staget så är skillnaden mindre och i det närmaste knappt märkbart. Justerar du stolen så huvudet inte slår i staget är det några cm högre med softtop.
                              Kör du chimpans eller italienstil med mycket lutad ryggstöd och stolen långt fram klarar du dig utan att slå i staget. (Långa raka armar och korta ben =apastuket. fast and the furious stuket är hur det ser ut på tv, gäller inte racing/rally/motorsport) Så kör inte racingförare som är intresserade av säkerhet och snabba banvarv. (Undantag finns såklart)
                              Med hjälm på huvudet blir det mycket tydligare om den sista cm finns eller inte. Diskussionen har varit uppe tidigare här eller på mx-5 racings forum.
                              Dessutom finns det en del trådar hur man skaffar sig den där sista cm genom att sänka stolen... Sök på "seat lowered"

                              Comment

                              Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                              x
                              eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                              x
                              x
                              Avancerade alternativ
                              Rendering Options

                              Lägg fem till 7, vad har du nu?

                              Working...
                              X