Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av NC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köp av NC

    Hej på Er alla!
    Har en ny medlem på gång till klubben (-:
    Så här är det, har en kompis i Malmö som numera är ganska "såld" på en Miata och är i "köptagen"! OM han skall köpa har han bestämt sig för en NC årsmodell 2006-2008, 2.0 l, softtop, gärna röd!

    I och med detta har han då frågat mig en del om Miatan och jag har inte riktigt koll på NC, så här kommer lite frågor/funderingar.

    Jag har förstått att det finns en "vanlig" 2.0, sen finns det även en "sport" som är lite mer utrustad (chassi, dämpare, diff, växellåda etc), är detta rätt uppfattat? Här finns det bl.a. en "sport" hos en firma i Skövde som rullat 6.500 mil för 149.000 kr!
    Sen finns det en "jubileumsmodell/specialutgåva" som kom 2006 och om jag har fattat det hela rätt så är det en "sport" men har då bl.a. en "unik" klädsel samt en annan röd färg jämfört med en vanligt röd "sport", samt kromad list runt vindrutan. Är det några fler "betydande" skillnader mellan denna "specialutgåva" och en "sport"? Här finns t.ex. en "specialutgåva" i Jönköping som rullat 7.400 mil för 140.000 kr!

    Båda dessa exempel på bilar ovan är "importbilar", varifrån vet jag inte men det är kanske rimligt att anta att de kommer från Tyskland! Då är den självklara frågan vad man bör kolla/se upp med när det gäller "importbilar" jämfört med en "svensksåld" (förutom rostskyddet)?

    Avslutningvis, är det några "kända fel" på NC som man bör vara observant kring? Såg förvisso i nya "Zoom, Zoom" att NC är den mest driftsäkra bilen i England! Inte illa!!!

    Tacksam om någon vänlig själ, trots "vinterfix", "jultider", "köksrenoveringar" etc ville lägga några minuter på att räta ut dessa frågetecken!

    Ha de gott!
    Benke i Södra Sandby
    Last edited by Gäst; 2012-12-17, 09:49.

  • #2
    LE= Launch Edition

    Det är helt rätt uppfattat ang modellerna. tom -08 finns det 2,0 med femväxlat och textilklädsel samt Sporten med sexväxlat och skinn, diff mm som är samma utrustning som LE med chromet runt vindrutan och rött skinn... Kan dock finnas Tyska versioner med femväxlat m skinn osv.. Dom femväxlade har enbart AC, ingen Bose stereo mm undantag för tyska versioner...

    Rostskyddet är lika (dåligt/bra) oavsett tysk eller svensk bil. Hoppa vinterkörd då vi har sett att tex hjulinställningsbultar mm rostar fast ganska omgående.. Rost kan förekomma inuti bagagelucka också...

    Svaga punkter kan även vara främre hjullager, spruckna cabbar, då vinyl.. Alla svenska har textilcab.
    Last edited by Peter Sandström; 2012-12-17, 12:31.
    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

    Comment


    • #3
      Lysande Peter!
      Då skall jag delge honom detta!
      Tack!
      Benke i Södra Sanby

      Comment


      • #4
        Det finns även en liten men ack så viktig detalj som skiljer NC -06 (5-vxl) från de andra vilket du kan utläsa i följande länk http://www.miataklubben.se/vbulletin...ht=utv%E4xling

        Comment


        • #5
          Köp av NC

          Jag tror tyvärr inte att länken funkar :-( Gjorde inte det för mig...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Konstantin Visa inlägg
            Jag tror tyvärr inte att länken funkar :-( Gjorde inte det för mig...
            Funkar för mig.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Konstantin Visa inlägg
              Jag tror tyvärr inte att länken funkar :-( Gjorde inte det för mig...
              Funkar för mej ...
              NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
              Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
              242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

              Comment


              • #8
                Jag har en liten lathund på skillnaderna mellan NC 2.0 och Sport och vidare upp till Limited Edition.
                I Europa har 2.0 diffbroms.

                Själv skulle jag inte tveka på att inte välja en Sport förutom att man sitter stadigare på tygklädseln när det går fort i kurvorna.

                Jag sprutade i tunnt rostskydd i dörrar, trösklar och lågt liggande dolda hålrum i min när jag köpte den och underhåller undersidan de delar som
                blir utsatta för hjulsprut någon gång om året, och den har klarar sig bra utan någon rost efter sju år och 11500 mil.

                Jag importerade min själv från Tyskland då den var 9 mån och 920 mil i nov 2006.

                Ännu har jag ej haft något fel på bilen som har berott på bilen, inte ens bytt någon glödlampa !
                Bifogade filer
                Last edited by Anders Manley; 2012-12-18, 22:40.
                NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                Comment


                • #9
                  Alla svensksålda 2,0 har diffbroms oavsett växellåda, men om det gäller i övriga Europa är jag inte säker på då det finns andra paketlösningar i tex Tyskland eller Italien. USA bilar har tex inte diffbroms på femväxlade 2,0...
                  Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                  Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                  Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                  Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                  Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                  Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                  Comment

                  Working...
                  X