Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import från privatpersoner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Import från privatpersoner

Hej !

Har kollat in några fina miator hos privatpersoner i Tyskland. Om säljaren har bilen registrerad borde man då inte kunna komma överens om att få köra den på deras skylt till Sverige ? Eller finns det något regelmeck som sätter stopp för det ?

Anders G

Ute på hal is här men är inte skylten personlig i Tyskland :?:
    Det finns gott om importguider. www.bwmpower.nu har en utförlig (jag kommer tyvärr inte åt siten just nu)

Edit: De har bytt till http://www.autopower.se/ för länge sen (men mina bokmärken var äldre)...
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

Comment

Tror inte att det fungerar - bilen måste avregistreras på plats i Tyskland, och påregistreras som exportbil. I mitt fall kollades pappren inte vid utförseln, men ändå...
      Dessutom gäller det att säljaren isåfall litar på dig tillräckligt mycket för att tro att du skall skicka tillbaka skyltarna, så denne inte står som ägare av bilen i all framtid.
      Vid avregistreringen så måste man skrapa av skattekvittot på skyltarna under (tysk-barskt :evil: ) överinseende av inspektören (ja, skylten skall av från bilen).

Förresten - var det inte Micke Kallerman som hade ett helsike när han köpte gröna 37.000-milaren av en tysk i sverige - med besök på ambassaden i Stockholm osv? Vill minnas det.
      /Fredrik

Comment

Hade bilen gått 37000mil? är inte det rekord för en miata... eller är jag helt disorienterad ops:

/over and out Mange aka kr0m

Comment

Det går att få låna skyltar från den som säljer men tveksamt om de litar på dig ?

Andra alternativ

- Ta den på en kärra (gjode jag när jag köpte från privat person)
          - Låna gröna skyltar från bilförsäljare
          - Låt biltransport hämta den kostar runt 7'

/Joachim

Comment

De svenska handlarskyltarna (gröna skyltar) gäller inte i tyskland, och jag lovar att man inte är sugen på att ta den diskussionen med den tyska polisen, de ser nämligen hårt på att köra oförsäkrat.
            Du ska köpa exportskyltar, dessa är röda i kanten. Köper du de gula gäller inte dessa i danmark och sverige och du kör då ofösäkrat, om du har tur och inte blir stoppad i tullen, de har nämligen börjat kolla detta mer och emr på sista tiden.
            Tänk på att ställena som säljer försäkringar och skyltar oftast stänger kl12, och fråga om han som säljer bilen kan hjälpa dig, för detta är inget amn vill göra själv första gången.

Lycka till

Comment

Working...
            X