Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man en Miata att låta lite sportiare

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur får man en Miata att låta lite sportiare

    Skall köpa en Miata Årsmodell 06-10, Tittar både på 1.8 och 2.0, tycker båda är trevliga, gäller snarare att hitta rätt bil/skick/pris

    Kan man med enkla medel få den att låta lite sportigare. Är det enkelt att göra själv? Dyrt?

    //Joakim

  • #2
    Byte av den bakre delen av avgassystemet (så kallad catback system) brukar kunna göra en del.

    Finns säkert någon här som kan rekommendera något system till NC modellen.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      Har bara bytt slutljuddämparen på min NC till en lite fetare...handlad på mx5parts och tillverkad av PTR i England. Betydligt tyngre ljud än original!! Lätt att byta och hyfsat pris. Rekommenderas!



      Click image for larger version

Name:	2012-08-26 14.35.51.jpg
Views:	3
Size:	351,5 KB
ID:	225138
      Last edited by Gäst; 2013-04-21, 22:35.

      Comment


      • #4
        Jag har bytt till Mazda original sportljuddämpare. Kostar ca 6500:- låter lite sportigare, men inte mycket. Snyggare (större) pipor.


        Sent from my iPad using Tapatalk HD

        Comment


        • #5
          Jag har bytt slutljuddämpare till Goodwin Racing Roadstersport Q. Skönt ljud och snygga avgasrör.

          Ett tips är att vara medveten om risken för drone när man förändrar avgassystemet. Det lågfrekventa resonsljud som kan uppstå vid t.ex. något speciellt varvtal. Det kan vara fullständigt outhärdligt i värsta fall. Om man kör uppcabbat eller nercabbat kan påverka droning och bilar med plåttak uppe sägs vara mer känsliga för drone. Jag har lite drone i vissa lägen men bortsett från det är jag mycket nöjd! Fetare ljud och skönt bubbel vid släppt gas.

          Jag läste på mycket och skrev i forum på miata.net för att komma fram till vad jag ville ha och hur jag skulle gå tillväga, vilket var mycket bra då jag stötte på några problem vid installationen.

          Comment


          • #6
            Jag har IL-S Sportljuddämpare för lite bättre ljud ..

            Bifogade filer
            Last edited by Anders Manley; 2013-04-22, 15:31.
            NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
            Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
            242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

            Comment


            • #7
              Jag köpte denna, och är helnöjd (nc 2.0 sport)

              Last edited by Ola Persson; 2013-04-22, 15:16.
              mvh
              Ola Persson

              Comment


              • #8
                Mitt kommer från Simons/RAY i Ljungsarp. Kanonljud med perfekt passform.


                Sänt från min iPhone med Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ola Persson Visa inlägg
                  Jag köpte denna, och är helnöjd (nc 2.0 sport)

                  http://www.ilmotorsport.de/shop/arti...c508f2d6681575
                  Hur upplever du ljudet, blir det högt så det stör eller ett gott dovt mullrande ljud? Går bilen igenom besiktningen med det systemet?

                  //Joakim

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Anders Manley Visa inlägg
                    Jag har IL-S Sportljuddämpare för lite bättre ljud ..

                    http://www.ilmotorsport.de/shop/arti...adf41bc6ca7eb1
                    Hur upplever du ljudet, blir det högt så det stör eller ett gott dovt mullrande ljud? Går bilen igenom besiktningen med det systemet?

                    //Joakim

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Joakim Strand Visa inlägg
                      Har bara bytt slutljuddämparen på min NC till en lite fetare...handlad på mx5parts och tillverkad av PTR i England. Betydligt tyngre ljud än original!! Lätt att byta och hyfsat pris. Rekommenderas!



                      [ATTACH=CONFIG]19950[/ATTACH]
                      Hur upplever du ljudet, blir det högt så det stör eller ett gott dovt mullrande ljud? Går bilen igenom besiktningen med det systemet?

                      //Joakim

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                        Hur upplever du ljudet, blir det högt så det stör eller ett gott dovt mullrande ljud? Går bilen igenom besiktningen med det systemet?

                        //Joakim
                        Jag är mycket nöjd...det mullrar bra vid gaspådrag och ylar bra vid varvstopp. Gurglar gott vid växling och motorbroms och gasuppsläpp. Går att få det nästan tyst också vid landsvägskörning och jämn gas. Lite resonans 'droning' är det vid motorbroms ner till låga varv men inget som stör mig. Men för att sammanfatta så låter det betydligt mer än originalboxen men ett prisvärt och bra alternativ.

                        Har inte besiktigat än med detta system men det ska inte vara några problem!

                        Comment

                        Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                        x
                        eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                        x
                        x
                        Avancerade alternativ
                        Rendering Options

                        Vad får du om du tar 3 från sju?

                        Working...
                        X