Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öka utrymme för föraren inne i bilen, s.k. "tall guy mods".

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Öka utrymme för föraren inne i bilen, s.k. "tall guy mods".

Hej!
    Jag undrar om någon har testat eller har några erfarenheter av denna typ av justeringar som åsyftar att öka utrymmet för föraren, antingen på höjden eller för benen.
    Jag själv är närmre 194cm och får i en 2021 MX5a med soft top plats med ben på ett ergonomiskt vis, men mitt hår nuddar precis taket, vilket gör att jag inte direkt hamnar i en optimal körställning. Något besviken efter provsittandet tog jag till idogt googlande och upptäckte att det inte är helt ovanligt att man är lite för lång som förare i en Miata, särskilt här i väst, och att det är relativt vanligt med olika "tall guy mods" så som att sänka sätet, byta ut original-sätet mot ett mer slimmat rallysäte, ta ut delar av skumgummit i original-sätet eller montera sätet på golvet i fast position, allt för att tjäna några cm på höjd. Vad jag läst så är det dock väldigt spridda skurar kring hur pass mycket utrymme man faktiskt kan tjäna på att göra sådana här justeringar, med uppgifter alltifrån 2-12cm på höjden, och uppåt 20 cm benutrymme.

Det jag undrar är därför om någon här har koll på (och kanske själv har testat) hur mycket utrymme man realistiskt sett kan förvänta sig att tjäna på olika typer av justeringar? Jag är beredd att sitta mer obekvämt, lägga ner åtskilliga riksdaler och timmar i garaget, så länge jag kan framföra fordonet på ett trafiksäkert vis och ser ordentligt ut ur vindrutan.

Oerhört tacksam för svar.

Mvh
Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
Auto-Saved
x
Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
x
x
Avancerade alternativ
Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
Working...
X