Hej på er alla!
Ja, jag vet att detta är ett Miataforum men med tanke på hur många medlemmar vi är och att Volvo är Sveriges mest köpta bil så borde det rent statistiskt finnas någon/några i klubben som har bra kunskaper även avseende Volvo (-;
Så här är det! Vi går i bilbytartankar, har idag en Volvo V50 T5 och vi har bestämt att det skall bli en V50 till och då någon av de sista årsmodellerna som tillverkades (tror att 2011 är sista modellen). Kan bli en T5:a igen, har hittat ett par mycket intressanta lågmilare men vi har även börjat titta på dieselvarianterna och har hittat två riktigt bra ex. Båda har rätt utrustning (t.ex. automat), lågmilare, och mycket välskötta. Båda sälja av Volvohandlare med garanti. Men det som skiljer dem åt är att den ena är en D5:a, den andra är en D4:a.
D4:an har en femcylindrig motor på 2.0 l, ger 177 hk vid 3.500 varv samt 400 Nm vid 1750-2750, årsmodell 2011
D5:an har en femcylindrig motor på 2.4 l, ger 180 hk vid 4.000 varv samt 400 Nm vid 1750-3250, årsmodell 2010
D4:an är något långsammare till 100 (8.8 sek mot 8.0 sek), har något lägre toppfart (220 km/h mot 225 km/h)
Det är en hel del som talar för D4:an... lägre skatt (2.813 kr mot 4.211 kr) , lägre förbrukning (5.8 mot 7.0 blandad körning enligt uppgift), billigare försäkring (har kollat), mindre utsläpp etc. Serviceintervaller mm verkar vara samma för båda. Båda går utmärkt att chippa och jag tror att D4:an kan chippas av Polestar om behov finns (vilket det nog gör)!
Nu till min fråga... är det någon som "kan" dessa båda modeller och som "vet" om det är några "allvarliga fel" behäftade med respektive modell? Tänker då främst på maskinerna, i övrigt har vi bra koll på V50 som modell då vi har kört V50 ett "gäng år"!
Som ni förstår så lutar det åt D4:an (om det skall bli en diesel) men "tips och erfarenheter" mottages tacksamt avseende D4:an kontra D5:an.
Tack på förhand!
P.S. Ibland kan trådar på forumet "dra iväg" med andra tips och andra modeller baserat på "tycke och smak" och jag vet t.ex. att Mazda har trevliga bruksbilar liksom andra tillverkare. Men vi har bestämt oss, just nu är det V50-marknaden som gäller...
Ja, jag vet att detta är ett Miataforum men med tanke på hur många medlemmar vi är och att Volvo är Sveriges mest köpta bil så borde det rent statistiskt finnas någon/några i klubben som har bra kunskaper även avseende Volvo (-;
Så här är det! Vi går i bilbytartankar, har idag en Volvo V50 T5 och vi har bestämt att det skall bli en V50 till och då någon av de sista årsmodellerna som tillverkades (tror att 2011 är sista modellen). Kan bli en T5:a igen, har hittat ett par mycket intressanta lågmilare men vi har även börjat titta på dieselvarianterna och har hittat två riktigt bra ex. Båda har rätt utrustning (t.ex. automat), lågmilare, och mycket välskötta. Båda sälja av Volvohandlare med garanti. Men det som skiljer dem åt är att den ena är en D5:a, den andra är en D4:a.
D4:an har en femcylindrig motor på 2.0 l, ger 177 hk vid 3.500 varv samt 400 Nm vid 1750-2750, årsmodell 2011
D5:an har en femcylindrig motor på 2.4 l, ger 180 hk vid 4.000 varv samt 400 Nm vid 1750-3250, årsmodell 2010
D4:an är något långsammare till 100 (8.8 sek mot 8.0 sek), har något lägre toppfart (220 km/h mot 225 km/h)
Det är en hel del som talar för D4:an... lägre skatt (2.813 kr mot 4.211 kr) , lägre förbrukning (5.8 mot 7.0 blandad körning enligt uppgift), billigare försäkring (har kollat), mindre utsläpp etc. Serviceintervaller mm verkar vara samma för båda. Båda går utmärkt att chippa och jag tror att D4:an kan chippas av Polestar om behov finns (vilket det nog gör)!
Nu till min fråga... är det någon som "kan" dessa båda modeller och som "vet" om det är några "allvarliga fel" behäftade med respektive modell? Tänker då främst på maskinerna, i övrigt har vi bra koll på V50 som modell då vi har kört V50 ett "gäng år"!
Som ni förstår så lutar det åt D4:an (om det skall bli en diesel) men "tips och erfarenheter" mottages tacksamt avseende D4:an kontra D5:an.
Tack på förhand!
P.S. Ibland kan trådar på forumet "dra iväg" med andra tips och andra modeller baserat på "tycke och smak" och jag vet t.ex. att Mazda har trevliga bruksbilar liksom andra tillverkare. Men vi har bestämt oss, just nu är det V50-marknaden som gäller...
Comment