Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oscar Mattsson
    replied
    Ursprungligen postat av P Lindgren Visa inlägg
    Skulle vara kul med en utvärdering nu så här efter en säsong.
    Är det värt priset? Kan för min del diskuteras då jag inte tror jag änvänder potentialen R&T har, men eftersom jag fick dem av min fru som födelsedagspresent så får svaret bli: JA.
    Blev komforten bättre? Tycker nog R&T sväljer mer på slitna vägar fast jag satt mina halvhårt.
    Blev väghållningen bättre? Solklart JA, tillsammans med bra kompromiss hjulinställning, den blev lite spårkänslig men ändå OK rakt fram, underbar i kurvorna.
    Hur var det att montera?
    Monteringen va lätt men gillade inte Öhlins adaptering bak, svarvade egen bussning istället för Bricka/Bricka/glappande bussning. Sen fick jag flytta ned mellanhylsan bak för att tillräckligt med gänga till den understa delen annars blev bilen för låg.

    Leave a comment:


  • P Lindgren
    replied
    Skulle vara kul med en utvärdering nu så här efter en säsong.
    Är det värt priset?
    Blev komforten bättre?
    Blev väghållningen bättre?
    Hur var det att montera?

    Leave a comment:


  • Oscar Mattsson
    replied
    Idag utfördes hjul inställningen hos Bandhagens däck av en mycket kunnig och trevlig kille, kan verkligen rekommenderas.
    Satte minimal Toe-in fram (muindre än +0,10), lite mer i bak +0,1 Caster 6,05. Camber fram -1,85 , bak -1,70.
    Flesta inställningar ligger inom Mazdas standard rekommendation förutom Camber fram där Mazda tycker Min -1,22 (jag -1,85).

    Mazda verkar ha väldigt grov tolerans på vad som är OK, tex Camber fram Min -1,22 till +0,78! Undrar vem som vill ha positiv Camber på ett (eller båda) framhjulen på en Miata?

    Höjden satte jag till fram 342mm ( ca 13,5"), bak 355 ( ca 14,0"), verkar funka OK.
    Inte hunnit prova så mycket ännu men känns kanon än så länge.

    /Oscar

    Leave a comment:


  • Jan Frisk
    replied
    Installationsanvisningen till Öhlins R&T som följde med till min NA/NB, är daterad 2012-05-28. Jag ställde in stötdämparna exakt efter angivna mått. Det innebar bl.a att förspänningen på fjädrarna ökar något till ca 6 mm i fram och ca 12 mm i bak. Jag fick igår höra av Öhlins i Karlstad att de ändrad på rekommenderad inställning på NA/NB pga av genomslag i USA till bumper vid bankörning till dessa värden. Igår fanns på nätet den tidigare installationsmanualen, daterad 2009-05-05. Den kommer nu att bytas ut inom kort. Obs, att dessa förändringar bara gäller NA/NB modellerna!

    Installationsmanualen finns på Öhlins hemsida. Kolla "Issued" datum!

    Med dessa rekommenderade inställningar på dämparna är måtten skärmkant till centrum hjul i fram 32,5 cm och bak 34,5 cm.

    Förlängningsvajer monterad på vänster sida och det kommer även att bli en liten förlängning om ca 20 mm på höger sida (bilder...).

    Öhlins gav också ett tips för dem som kör på bana, att göra inställning av dämparna i kallt tillstånd. Det kan bli problem om det görs då de är heta.
    Bifogade filer
    Last edited by Jan Frisk; 2017-05-25, 23:34. Anledning: Bild- och texttillägg.

    Leave a comment:


  • Magnus Johnsson2
    replied
    Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

    Vad kör ni för lägen på dämparna fram/bak? Själv kör jag för tillfället med 3 click fram & 10 bak på RF:en.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Last edited by Magnus Johnsson2; 2017-05-25, 19:50.

    Leave a comment:


  • Oscar Mattsson
    replied
    Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
    Nu är förspänningen dubbelkollad fram och avståndet mellan låsmuttrarna (förspänning / höjdjustering) samma på båda sidor. Kollade även avståndet ovanför hylsan som fjädern ligger på upp till överkanten på stötdämpar kroppen, samma mått båda sidor.
    Trycker ned navet och mäter skärmkant - under nav (helt utfjädrat, bil upplyft under motorbalk utan hjul) och den sida som blir högre när bilen står på hjulen är faktiskt högre även nu (färre mm pga geometrin) men nu är bilen i alla fall så hög (mindre låg) att man kan köra ur garaget och testa lite.




    /Oscar
    Tog bort bak dämparna, lossade övre låsmuttre, skruvade ut dämparna 6 varv (9mm), drog åt låsmuttern. Flyttade ned fjäderhylsan ca 6mm, satte samma mått höger/vänster (samma förspänning ca 2->3mm), samma mått undre fäste in i hylsa (ca 18mm gänga)
    Pallade upp däcken vattenpass rakt axelvis, gungade rullade - INGET diagonalfel längre och möjlighet att höjan något bak om jag vill.

    Det var nog en kombination, olika förspänning bak / ojämt golv.

    Leave a comment:


  • Jan Frisk
    replied
    Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins



    Och så här ser de ut. Ingen faktura medskickad. Kommer kanske via mejl eller post.

    I det svarta höljet löper en spiralfjäder fritt. Det är alltså möjligt att fixera höljet.

    "Klickanordningen sitter i änden mot stötdämparen. Det är sex (6) klick på ett varv.

    Fredrik, PM kommer.
    Last edited by Jan Frisk; 2017-05-18, 21:03.

    Leave a comment:


  • Fredrik Hesse
    replied
    Jag har fortfarande inte hört något om mina vajrar...

    Leave a comment:


  • Jan Frisk
    replied
    Sådant SMS vill man ju ha när Öhlinarna är på:
    "Paket från Öhlins Racing AB finns nu hos Hemköp Svava Dragarbrunnsgatan 50. Ange ..."

    Leave a comment:


  • Niklas Malmberg
    replied
    Finnes: R&T till en ND.
    Saknas: en ND.
    Men kartongerna är ju snygga...



    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Leave a comment:


  • Oscar Mattsson
    replied
    Ursprungligen postat av Magnus Johnsson2 Visa inlägg
    Min ND RF blev 65 cm från skärmkanten till marken utan på VF som blen 64,2 cm. Jag var hos en åf & mätte på deras ND ST & den var också lägre på VF [emoji15]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Nu är förspänningen dubbelkollad fram och avståndet mellan låsmuttrarna (förspänning / höjdjustering) samma på båda sidor. Kollade även avståndet ovanför hylsan som fjädern ligger på upp till överkanten på stötdämpar kroppen, samma mått båda sidor.
    Trycker ned navet och mäter skärmkant - under nav (helt utfjädrat, bil upplyft under motorbalk utan hjul) och den sida som blir högre när bilen står på hjulen är faktiskt högre även nu (färre mm pga geometrin) men nu är bilen i alla fall så hög (mindre låg) att man kan köra ur garaget och testa lite.

    /Oscar

    Leave a comment:


  • Magnus Bugge
    replied
    Kört med FM´s vinklar tidigare. Blir det nu också...

    Leave a comment:


  • Magnus Johnsson2
    replied
    Har ni börjat fundera på hjulvinklar ännu?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Leave a comment:


  • Jan Frisk
    replied
    Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

    Jag har varit i kontakt med Patrik Karlsson, Öhlins, som meddelat idag att:

    "I Dagsläget så saknas 1 st del till juster wire och den kommer i slutet av nästa vecka."

    Mer info från Patrik:

    Vajerenheten består av fyra delar och det är en del av dem som saknas. Vi får själva sätta samman enheten. Originaltoppvredet kommer ersättas med vajerenhetens bottendel. Vi får medsänt faktura som skall betalas i efterskott.

    I samband med åtdragningen av låsmuttern till dämparen efter fjädermontering, rekommenderas att först lossa låsförbandet med de två stora flänsmuttrarna. Därefter görs förspänningen om 2 mm.
    Last edited by Jan Frisk; 2017-05-04, 17:13.

    Leave a comment:


  • Anders Manley
    replied
    Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
    Förväntar mej inte "perfekt" i garaget och den kommer ju "sätta sig", men att det blev så stor skillnad och diagonalt e ju skumt, ska ner och dubbelkolla fjäderspänningen höger fram (vänster klart) och höja båda fram så jag kommer ur garaget, leta efter en planare plats efter några mil...
    /Oscar
    Jag satta på mina 2008 och de blev rätt från början och de har inte satt sig trots 9500 mil, så det måste vara något galet när det skiljer så mycket.

    Leave a comment:

Working...
X