Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MX-5 98 - 05 köpes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• MX-5 98 - 05 köpes

Önskar köpa en Miata 1998 - 2005. Ska ha 1,8 l motorn, diffbroms samt AC/ luftkonditionering.
    Kent Smith, tel 0708 - 20 30 29 eller 0303 - 22 13 32
    kent.smith@sverige.nu

SV: MX-5 98 - 05 köpes

Hej Kent.

Jag har en silverfärgad Miata årsmodel 2005 med extrautrustning för c:a 20.000 kr.
    Tyvärr utan AC, Jag undrar om det finns någon svensk såld Miata med AC utan det är endast import bilar. Vi får säkert svar då alltid någon i klubben brukar rätta till de felaktigheter som man påstår.
    Hör gärna av dig om du är intresserad.

08-Kjelle
    Falkenberg
    Tel:0346-22121

Comment

Diffbroms+Ac kan bli en svårhittad kombination. AC togs som sagt inte in till Sverige och diff är ovanligt i Tyskland.
      Nu går det ju att montera AC i efterhand, men jag har för mig att bara delarna kostar 15-20' nya.
      Det är alltid svårt att veta vilka utrustningspaket i Tyskland som hade diff.
      Här är några som borde ha allt iofs:
      http://mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111231619240
      http://mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111231873838
      http://mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111226837467
      Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

Comment

Hej,
        Jo, jag är fullt medveten om att min önskade kombination 1,8 l + Torsendiff + AC är svårfunnen.
        Jag har sett ett original eftermonteringskit till bra pris, men får kluvna budskap rörande hur det passar. Kitet är till en 1999 års modell. År 2001 gjordes ju en uppgradering av inredningen. Vågar jag tro på att kitet passar även 01 och senare?
        Kan jag vara 100% säker på att en 1,8 l Miata har Torsendiff om den är svensksåld (1998 och framåt)?
        mvh Kent S

Comment

Ursprungligen postat av Kent Smith
          Hej,
          Jo, jag är fullt medveten om att min önskade kombination 1,8 l + Torsendiff + AC är svårfunnen.
          Jag har sett ett original eftermonteringskit till bra pris, men får kluvna budskap rörande hur det passar. Kitet är till en 1999 års modell. År 2001 gjordes ju en uppgradering av inredningen. Vågar jag tro på att kitet passar även 01 och senare?
          Kan jag vara 100% säker på att en 1,8 l Miata har Torsendiff om den är svensksåld (1998 och framåt)?
          mvh Kent S
          Köp en Tysk bil med A/C och eftermontera en diff från en skrot som du även den med fördel köper i Tyskland. Blir betydligt billigare både för bilen och diffen.. Är dessutom betydligt lättare att byta en diff än att eftermontera en A/C .. Alla Svensksålda ska ha diff, men om det finns några undantag, det vet jag inte Nu finns det ju iofs bilar i Tyskland med både diff o A/C ...
          Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
          Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
          Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
          Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
          Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
          Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

Comment

Ska man leva med bilen så skulle jag välja AC före diff (som ju helt riktigt är mycket enklare att eftermontera för inte mycket mer än 5000:- (det är ju bara klumpen som behövs)).
            Av alla de mil jag lagt i min 03a så hade minst 75% av dem varit mycket trevligare med AC (30mil motorväg i 25+ graders värme och solsken). Diffen har jag bara använt aktivt vid slalom/bankörning (och öppen diff är inte värdelöst, det bara märks lite).

Comment

Tack för tips, håller nu på att leta på mobile.de m.fl. Här finns onekligen ett bredare utbud.
              Ett nytt val jag då ställs inför är 5 eller 6 växlad låda. Har aldrig kört den 6 växlade. I tester har jag läst påstås att den 6 växlade inte har samma sköna precision som den 5 växlade, att den är lätt att missa växlar med osv.
              Intressant att höra era erfarenheter?
              mvh K

Comment

Nu har jag inte levt med en omoddad 5växlad (shortshift och raka drev gör att det bli lite annorlunda) men den 6växlade är inga problem att leva med, alls. Kall låda gör att det låter lite 1-2 om man är lite rask ("klonk" ungefär). 6an kräver lite (faktiskt väldigt lite) teknik eftersom det inte finns nån riktig spärr mot backen (bara lite mer motstånd). Jag har själv raspat backdrevet lite svagt på motorvägen...
                Tekniken är att växla 5-6 med tummen runt framkanten av växelspaken (handflatan ovanpå men ligger inte an) och dra rakt bakåt.
                Slutväxeln på de modeller som har 5/6-växlat spelar större roll (högsta växeln i lådorna har ungefär samma utväxling). 5växlat har 4,1:1 och 6växlat har 3,636:1 (I Europa). Skillnaden i "motorvägsvarv" är därefter.

Om man sen skulle få för sig att överladda skiten ur motorn så ligger den empiriska effekten för när en 6växlad låda går sönder på nånstans mellan 400-600hk. Endast en mätpunkt iofs.
                De 5växlade verkar ge upp efter en längre tid med 250hk.

Comment

Working...
                X