Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hard Dog Sport störtbåge

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hard Dog Sport störtbåge

Funderar du på att sätta i en riktig störtbåge i Miatan inför sommarens ban-träffar?

Har lämnat in min original Hard Dog Sport Bar till Competition Cars i Lund för att komplettra med tvärssträva att fästa 6-punktsbälte i. Diskuterade då även möjligheten att göra en exakt kopia i SBF godkända dimensioner (Hard Dog Sport är endast 1,5" rör ca 38 mm i diameter).

Fick många frågor angående min båge under förra sommarens Miata-evenemang så intresset för Hard Dog bågar verkar vara stor.

Om intresse finns skulle Bengt kunna tillverka kopior av min Hard Dog båge. Det finns givetvis möjlighet att individuellt anpassa bågen efter personliga önskemål såsom tvärstöttor, tvärgående bältesstötta mm.

Competition Cars jobbar som namnet antyder med racebilar så kvaliteten bör inte vara något problem.
    Info om original Hard Dog bågar hittar du bl a på Flyin Miatas hemsida:

[url=http://www.flyinmiata.com/index.php?action=product&sku=20-17000/]
    Att montera en Hard Dog Sport tar en söndag i anspråk. Åverkan på bilen är ganska liten. Man får klippa upp plåten i "hatthyllan" något samt borra 12 fästhål i karossen. Plastpanelerna bakom dörrarna måste dock delas i två delar.

Är du SERIÖST intresserad så svara på detta inlägg. Är ni "några" stycken som är intresserade kan vi nog få till bra Miata-klubb pris. (En indikation är ca 2.500:-)

/Anders Ohlsson
    Du kan också maila mig på mx5racing@telia.com

Hard Dog Sport störtbåge

Beroende på hur det går med gruppköpet kan detta vara ett intressant alternativ. En Harddog + frakt blir lite dyrare än 3 papp (ytbehandling kan vara skoj).
    Är det en M2Sport som du har lämnat in?
    Det skiljer ju alltid lite mellan bågarna.

Edit: Såg att du har en -94 så jag antar att du inte har en M2Sport.
    The Hard Bar Sport uses the same main hoop as the Hard Bar but with the addition of larger bolt-in main hoop mounting plates and rear braces that mount to the structural framework inside the rear wheel wells.
    Not compatible with the M2 or aftermarket glass rear window convertible tops.
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

En Harddog + frakt blir lite dyrare än 3 papp (ytbehandling kan vara skoj).
      För min del blev det en hel del dyrare men det beror nog på hur man väljer att frakta den. Jag tog hem en Hard Core för ett tag sedan och där gick frakten på nästan lika mycket som bågen. Sen blir det ju moms på allt också.

Men då var det med DHL och dessutom borde man komma undan billigare om man kan skicka två i samma paket. Paketen är triangelformade som en jättestor ost så två tillsammans tar inte mycket mer plats än enbart en.
      Men ner till 3000 kr totalt kan man nog inte komma hur man än gör.

Comment

interesse

Jag är interesserat av en rigtig störtbåge till bilen.

Hur funkar dett med godkännende ? Störtbågen ska väl vära SBF eller FIA godkent om jag vill köra i Roadsport klassen. eller byggt av en licencierad byggar ?

mvh
        Bo

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

jag är också intresserad om priset är rimligt och den följer Roadsportsreglemente (SBF) http://www.sskracing.com/Reglemente/...02004-2006.pdf Har för mig att Harddog bågarna installeras på ett annat sätt som är lite skonsammare för bilen än att svetsa fast stora plåtbitar för att fästa bågen i......

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Svar till Niklas:

Jag har mycket riktigt en 94:a så modellen på båge jag har kallas "M1" och passar 90-97 års modell. Vad jag förstår verkar bakåtsträvorna ha en brantare vinkel på "M2" för NB modellen.

Svar till Bo:

Roadsport körs efter sportvagnsreglementet och har inte samma krav som exempelvis SBF:s Gemensamma Tekniska reglemente.

Dessa regler finns bl a på MGCC:s och SSK:s hemsidor.
            Där står beträffande Skyddsbur/båge:
            Roadsport
            En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekomenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.

Det uppfyller man ju även med en Hard Dog som jag ser det. Jag bad även en representant från MGCC titta på min bil i samband med höstracet på Knutstorp och hans bedömning var att det inte skulle vara något problem. Eftersom han dock inte var utpeckad teknisk besiktningsman har jag nu även skicka en förfrågan med bilder på konstruktionen till en teknisk representant för utlåtande. Jag återkommer så snart jag får svar från honom.

Det som jag tvivlar på är om original Hard Dog Sport godkännes p g a rördimensionen. Den är som sagt 1,5" (38 mm) i diameter. Genom att låta Competition Cars bocka upp en kopia i godkänd dimension så lär ju inte det bli något problem i så fall.

Vore givetvis intressant att höra från någon som eventuellt har erfarenhet av Hard Dog och Roadsport. Mig veterligen har de Miator som gått i roadsport haft bågar från Guss eller Rolfstorps Svets och Smide. De jag har sett har inte riktigt haft samma fästpunkter som en Hard Dog men liknande.

/Anders

Comment

Jag vill vara med!

Om den går på under 3500:- så är även jag med på en båge.
              Jag har en 91a.

Patrik Lindqvist
              patrik@lindqvist.to
              0704-416768

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Så som bågen på bilden ser ut så uppfyller den absolut Roadsportreglementet. Dock med förbehåll att rördimension och godstjocklek uppfyller SBF:s bestämmelser. Fästplattor enligt SBFs regler måste ni rimligen montera för att köra Roadsport då SBFs regler alltid gäller bortsett från att man inte behöver full bur utan klarar sig med båge.
                Kan dock konstateras att plattorna inte är speciellt stora när allt kommer till kritan. Dessutom finns de ju där av säkerhetsskäl. Varför ha en båge om den inte fungerar?

Priset låter väldigt bra för en godkänd båge så det är bara att slå till!

Hur sitter en hard dog båge fast annars?

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Kolla gärna in länken till tillverkaren av Hard Dog, Bethania Garage Inc.

http://www.bethania-garage.com/default.htm

Där finns dels installationguider i PDF format som ger lite mer info.
                  Att konstruktionen i sig verkar fungera kan man se under "Product Testimonials" där det finns bilder på bilar som varit med om verkliga rullningar där bågen gjort riktig nytta. Kan vara nyttigt att se även om man inte planerar att tävla med sin Miata. Skulle inte vilja tänka på vad som händer om man skulle råka ut för att välta med bilen utan båge i. För det är väl ingen som tror att ramen till vindrutan skyddar?

Jag har bilder på monteringen och fästpunkterna som det såg ut i min bil om någon är intresserad. Skicka ett mail till mx5racing@telia.com så skickar jag bilderna.

Tidplanen fick jag en fråga om igår. Den ser ut som följer:
                  Jag lämnade min båge hos Competition Cars i tisdags den 24/2.
                  Han hade dock en "rakt fram bil" med stor V8 i garaget som han jobbade med just nu. Vi bestämde att höras om ca två veckor. Dvs i mitten av 11 någon gång. Jag berättade då också att jag skulle pejla intresset i klubben för att se om vi kunde få ihop flera. Som det ser ut just nu verkar det ju vara 3 intresserade samt min. Det skulle betyda 4 stycken i nuläget. Hoppas givetvis på några till. Jag har inte fått något definitivt pris ännu. Men är vi fler så bör vi nog kunna pressa det ganska bra.

Avvaktar ju också svar från SSK/MGCC besiktningsman som jag skickat bilder på bågen till.

Så finns det fler som är intresserade svara på detta inlägg. I nuläge ett är det ju givetvis endast en intresseanmälan. Ingen bindande beställning.

/Anders

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Förra inlägget var mitt.
                    Jag upptäkte att jag visst inte var inloggad.

/Anders

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Instämmer med Niklas ovan. Beroende på gruppköpet (som verkar avsomnat) så är jag helt klart intresserad. Speciellt med en prisindikation under 3 kSEK.
                      /Fredrik

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Ursprungligen postat av Anonymous
                        Avvaktar ju också svar från SSK/MGCC besiktningsman som jag skickat bilder på bågen till./Anders
                        Annars kan du ju bara ringa till din närmaste SBF-besiktningsman och höra vad han anser. Det är de som gör vagnboksbesiktningen.
                        Trevligt med detta intresse för bågar som är godkända i Roadsport. Det antyder ju att det kan komma ut lite fler Miator på banan i framtiden.
                        Om inte annat så innebär det ju att det är fler som insett det farliga att köra omkring i en cab som i princip saknar rundslagningsskydd och det är också positivt. Jag är iofs lite miljöskadad av mitt jobb men jag skulle aldrig våga!

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Man kan konstatera att det är ska väldigt mycket till för att en Miata ska rulla. Jag känner bara till ett enda fall. Och som sagt, vi som är lite långa har att välja på att skrapa svålen vid rullning eller krossa bakhuvudet mot bågen vid påkörning/krock. Pest eller kolera, visst. Men som alltid så sitter det bästa krockskyddet bakom pannbenet - mycket kan vinnas på att köra "som folk" så man inte kommer i någon av dessa situationer.

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

Jag är helt klart intresserad oxo. Sörtbåge har funnits i planerna inför våren så det här skulle ju passa perfekt

Mvh Fredde som åkte nedcabbat igår för första gången iår :P

Comment

Hard Dog Sport störtbåge

bump

Comment

Working...
                              X