Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av strålkastare vid Englandsimport?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte av strålkastare vid Englandsimport?

    Hej!

    Jag har varit i England och hämtat hem en vacker silvrig MX-5, årsmodell 2001.

    Frågan är hur mycket jag behöver byta för att regga den i Sverige?
    På vissa bilar går det att ställa om strålkastarna, på andra får man byta hela rasket - hur ser det ut på MX-5:an?
    Kan det räcka att byta själva glaset mot ett som är slipat för LHD?

    Mvh Johan

  • #2
    Har missat detta inlägget, men hoppas att det har gått bra att regga bilen? Det är lampbyte som gäller skulle jag tro? Glaset går inte att byta utan det är hela lamphuset som byts..
    Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

    Comment


    • #3
      Peter, förr var det assymetrin i lyktglaset som gjorde att när man kom till England fick man klistra över en liten plastfilm som gjorde att man inte bländade, samma fick engelsmännen göra när de kom till länder med högertrafik. Är det så att lyktglaset numera är ett paket ihop med strålkastarinsatsen?

      Comment


      • #4
        Det är en komplett enhet som måste bytas då det inte säljs i delar eller går att byta. From NBFL är det dessutom projektionslampor och det finns ingen slipning i glaset på dessa..
        Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
        Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
        Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
        Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
        Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
        Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

        Comment


        • #5
          Just på projektionslampor brukar det ju annars (9 ggr av 10) gå att vända bländaren för att spegelvända ljusbilden, men det kanske inte går på dessa? (vore oerhört märkligt och klantigt om det var så...)

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Magnus Enorsson Visa inlägg
            Just på projektionslampor brukar det ju annars (9 ggr av 10) gå att vända bländaren för att spegelvända ljusbilden, men det kanske inte går på dessa? (vore oerhört märkligt och klantigt om det var så...)
            Går inte att vända på dom vad jag vet, och det finns olika strålkastare för höger resp vänstertrafik till dessa så dom verkar inte vara justerbara. Mina Hella-lampor i NA:n (Low profile) går att ändra precis som du beskriver...

            EDIT: På min fd Saab 9-3 aero med adaptiva xenon m kurvljus ställde man om detta via färddatorn.. -mycket fiffigt!
            Last edited by Peter Sandström; 2011-10-13, 09:26.
            Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

            Comment

            Working...
            X