Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Startar inte

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Startar inte

    Hej! Jag har en -98 Mx5 som har startproblem. Oftast händer det när jag kört en kort sträcka. Efter någon timmes uppehåll vill den inte starta. Efter mycket nötande tänder den för att omedelbart dö igen. Efter c:a 15 - 20 min. går den igång. På verkstad har dom bytt bensinpump, tändkablar och tändstift samt letat felkoder utan att det hjälpt. Vid senaste stoppet, som skedde under färd, kollade jag och upptäckte att det inte blir någon gnista från tändstiftet. I mina öron låter det som ett elfel. Jag har lagt ner tusentals kronor på rostlagning, kamremsbyte och nu detta fel. Jag törs inte åka långt längre, speciellt inte efter ett stopp på motorvägen. Dags att skrota?

    /Lennart

  • #2
    Hur är det med kamaxelgivare resp. tändspole? Skrivs om på forumet som relativt vanligt fel.
    ND2 RF 2019 2,0 Eternal Blue Metallic
    Svensksåld / Brunt nappaskinn / Apple Car Play / Fjäderbenstag / Kort antenn / Deresonatorerad / Cetek batterimonitor / Bagagelucksfjädrar / Orange bromsok / IL nedre stag x 2 / Smart Top / Zunsport lower grill / LED-strip baklucka / Detanklocksglitch / Fälgkantsskydd / Golv- & handskfacks-LED / Röd startknapp / Backkamera / Delrin dörrbussningar / Guardian Design ratt / Stänkskydd / GWR SSST / Öhlins R&T / Tonade sidoblinkers mm

    Comment


    • #3
      Hej,
      håller med Jan i tidigare inlägget att du bör kolla in tändspolen. En märkesverkstad borde ha tittat på detta som en tidig åtgärd då många har haft det problemet på aktuell årsmodell. (Annars är klubbens forum en enormt bra källa.) Symtom är att motorn är svårstartad, vanligen efter stått stilla någon timme. Helt kall motor brukar inte ha problemet. Går ojämt och inte på alla cylindrarna.

      Annonsören i Miatabladet, Ilmotorsport och systerföretaget i UK säljer rätt spole och om du är lite händig kan du byta själv innan vårsäsongen börjar. Lycka till och hoppas det löser sig.

      Comment


      • #4
        Tack för goda råd!
        Verkstan jag anlitade (Servicepunkten) var inne på att byta givare på kamaxeln. Den var dyr, 2,500 sa dom. Av nån anledning beställde de inte delen och arbetet blev inte av.
        Jag ska vända mig till en annan verkstad och be dem byta tändspole. Ev. kan jag säkert göra det själv. Jag ska forska lite.

        /Lennart

        Comment


        • #5
          Hej igen!

          Nu har jag bytt tändspole (själv) men problemet kvarstår. Kallstart inga problem, men när jag har stannat och motorn är lite uppvärmd vill den inte. Ibland tänder den men dör snabbt igen.
          Jag har forskat på nätet och det kan vara givaren till kamaxeln.(Precis som Jan gissade). Jag har förgäves letat efter en bild på nätet var den sitter men inte hittat någon. Jag gissar att den sitter till vänster i fram på cylinderkåpan. Väldigt lätt åtkomlig till skillnad från tändspolen! Frågan är om jag ska köpa en orginaldel från I.L. Motorsport för 67 euro eller en piratdel för 125 kr?

          Fortsättning följer

          /Lennart

          Ps. Jag går gärna med i Miataklubben men då måste jag ha en att åka i! Ds.

          Comment


          • #6
            Här kommer en video som visar var kamaxelgivaren sitter på en NBFL (MK 2,5), länk https://www.youtube.com/watch?v=aA4U...ature=youtu.be .
            Antar att den sitter ungefär på samma plats på en NB. Viktigt att välja rätt typ, enligt videon.
            ND2 RF 2019 2,0 Eternal Blue Metallic
            Svensksåld / Brunt nappaskinn / Apple Car Play / Fjäderbenstag / Kort antenn / Deresonatorerad / Cetek batterimonitor / Bagagelucksfjädrar / Orange bromsok / IL nedre stag x 2 / Smart Top / Zunsport lower grill / LED-strip baklucka / Detanklocksglitch / Fälgkantsskydd / Golv- & handskfacks-LED / Röd startknapp / Backkamera / Delrin dörrbussningar / Guardian Design ratt / Stänkskydd / GWR SSST / Öhlins R&T / Tonade sidoblinkers mm

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg
              Hej igen!

              Nu har jag bytt tändspole (själv) men problemet kvarstår. Kallstart inga problem, men när jag har stannat och motorn är lite uppvärmd vill den inte. Ibland tänder den men dör snabbt igen.
              Jag har forskat på nätet och det kan vara givaren till kamaxeln.(Precis som Jan gissade). Jag har förgäves letat efter en bild på nätet var den sitter men inte hittat någon. Jag gissar att den sitter till vänster i fram på cylinderkåpan. Väldigt lätt åtkomlig till skillnad från tändspolen! Frågan är om jag ska köpa en orginaldel från I.L. Motorsport för 67 euro eller en piratdel för 125 kr?

              Fortsättning följer

              /Lennart

              Ps. Jag går gärna med i Miataklubben men då måste jag ha en att åka i! Ds.
              Hej,
              du har rätt, kamlägesgivaren sitter längst fram på kåpan över insugskammen. Lätt att komma åt, lätt att byta. Jag har själv fått byta både tändspole och kamlägesgivare, vid olika tillfällen. Vanliga fel på tidiga NB. NBFL verkar ha den längst bak på insugskammen, så där skiljer motererna sig åt.
              Sportbil: NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, TR Lane GP båge, Öhlins R&T, Whiteline front sway bar, Honda S2000-stolar alt Sparco Sprint med 6-punktsbälten, CAI, Carbotech bromsbelägg, förlängda spindelleder fram för mer camber, Front spoiler lip, Exedy Stage 1 koppling med lättat svänghjul mm
              Transportbil: Röd Audi A4 Quattro

              Comment


              • #8
                Tjohoo!

                Äntligen verkar felet vara borta. Kamaxelgivaren var boven i dramat!. Typiskt att jag (och verkstan) kollade det som sista åtgärd. Lättast och billigast att byta. Nåja, nu har jag en bil att åka i!
                Funderar nu på att bli medlem. Frågan är om man blir utskrattad med en lite bucklig och repig bil. Jag tänker mig att jag kanske sticker ut bland all nyvaxade och upphottade Miator.
                Eller??

                /Lennart

                Ps. Stort tack till alla som engagerat sig!! Ds.

                Comment


                • #9
                  Grattis!,
                  skönt att det löste sig. Nu har du en uppdaterad kärra att njuta av i vår (om den återkommer...) och förhoppningsvis lång tid framöver. Klart du skall med i klubben, mycket trevligt folk att träffa och du bestämmer själv hur mycket och ofta. Bilarnas ålder varierar, men inte kärleken till dem!

                  Comment

                  Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                  Auto-Saved
                  x
                  Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                  x
                  eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                  x
                  x
                  Avancerade alternativ
                  Rendering Options

                  Lägg fem till 7, vad har du nu?

                  Working...
                  X