Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar MX-5:a Roadster Coupe - vad tror ni om dessa två?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Letar MX-5:a Roadster Coupe - vad tror ni om dessa två?

    Hej, ja det är Jan-Olov Persson i Torslanda, som skriver igen. Försöker hitta lite billigare alternativ än Auto-Mobil i Billdal har.

    Hittade 2 helt olika bilar:

    en 2.0 -2007 svensksåld.


    Lite udda att den saknar ACC och "bara" har 16". Tygklädsel känns också som ett minus. 5-växlad

    en 1.8 -2008 importerad av nuvarande ägaren


    Ser proper ut. Har det jag behöver. Skinnklädsel. Hur kollar man upp en importbil? Vilka dokument ska jag fråga efter?

  • #2
    Hej!

    Jag tittade provkörde båda bilarna. Båda var i fint skick. Upplevde säljaren av 1.8 var trevlig och seriös, en engelsk kille. AC kylde inte när jag provade bilen, men det fixades med att fylla på med nytt kylmedel. Lite skavda fälgar. Den röda 2.0 var också fin, tråkiga fälgar, men det går ju att byta.

    Köpte sen en 2.0 Sport med softtop och lös hardtop, är ingen van Miata förare, men tyckte att 2.0 Sport känns roligare, tajtare och sportigare.
    Har idag monterat ett nytt sportigare ljuddämpare, låter nu lite sportigare. Köpte det i England hos MX5 parts. http://www.mx5parts.co.uk/stainless-...35-p-1850.html

    Mvh!

    Joakim
    Göteborg

    Comment


    • #3
      Snabb respons måste jag säga! Detta blir min 1:a MX-5:a om jag köper någon.

      Ok, då finns det lite att önska på bägge två. Skavda fälgar får man väl i centrala stan, där engelska killen bor. Tittade ni på några importdokument?

      Några defekter på den röda? Endast AC är ett minus och 16" på en 2.0:a är ovanligt.

      Comment


      • #4
        Om jag minns rätt köpte han den privat och tog den direkt till en Mazda verkstad i Tyskland som gick igenom bilen utan någon anmärkning.
        Har för mig att originaldäcken fortfarande sitter på, datummärkningen på däcken var från 2008, bilen har körts ca, 6300 mil, så den verkar vara lugnt körd.
        Han hade en del dokument, mest utdrag från den digitala serviceboken.

        Jag hade nästan bestämt mig för den bilen, men efter har läst en del på detta forum och och fått lite råd från kunniga vänner, så valde jag att ta tåget till Enköping och köpte en 2.0 Sport, har inte haft bilen mer än någon vecka, men ångrar inte att jag slog till på den. Har inga ambitioner att tävlings köra eller bus köra, men det är lite roligare när man har en motor som det är lite klipp i och en sportigare fjädring.

        //Joakim

        Comment


        • #5
          Hej Joakim. Jag har en 2,0 06. Jag är sugen på den slutburken.Vad blir kostnaden allt som allt?

          Mvh Uffe

          Comment


          • #6
            Nu köpte jag lite andra saker, men för ljuddämparen fick jag betala 329 pund och en packning 4.25 pund. Frakt 18.95 pund, sen fick jag köpa två rostfria bult och mutter för ca.50kr.

            Comment


            • #7
              Jag har en likadan svensk såld 2007, 2,0 såldes med 5 växlad och samma utrustning som 1,8 fast 2,0 har diffbroms annars är det tygklädsel och vanlig ac , inga xenon lampor och 16" fälg som gäller . Fast första ägaren utrustat min med 18" och andra stötdämpare . Det med ac som inte kyler är ju inte så bra de är ju inte bara att fylla på det måste betyda att det läcker någonstans och kan bli dyrt att laga . Kolla upp den digitala serviceboken om den är servad hos en mazda verkstad det kan du ringa en märkesverkstad och be dem kolla om du har reg nr , men om jag hade valt så hade jag nog köpt den svensksålda dessutom är 2,0 an nog mer lättsåld om du någongång mot förmodan vill sälja den och en svensksåld bil är attraktivare hos en mazdahandlare har själv blivit nekad inbyte på min gamla 2002 hos en mazdahandlare i Göteborg pga import så jag köpte privat istället . Inga garantier förståss men mx5 är ett säkert kort att köpa begagnat min som enbart rullat 2300mil när jag köpte den i juli 2012 jag önskar dig lycka till med dit köp och det är kul att du letar aktivt det finns ändå en del nyare mx5 or till salu nu.
              Mazda Mx-5 2,0 RF Automat 2017 Soul Red . Mazda MX-5 Röd NA 1990 Orörd Original bil
              Till vardags:Soul Red Crystal Mazda CX-3 Optimum 2018


              Valberedning/Väst

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Ulf Jonasson Visa inlägg
                Hej Joakim. Jag har en 2,0 06. Jag är sugen på den slutburken.Vad blir kostnaden allt som allt?

                Mvh Uffe
                Gör ett "provköp" på MX-5parts som du helt sonika avbryter efter att fraktkostnaden mm har räknats ut... Jag gör ofta så om det är nåt större/tyngre jag fundera på att köpa! I detta fallet är det ju bara frakt som tillkommer...
                Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                Comment


                • #9
                  Det är Jan-Olov som skriver nu:

                  jag försöker sammanfatta lite om 1.8 2008:an. Både sånt som står i tråden och sånt som jag fått fram.

                  Skavda fälgar (har inte sett dom själv)
                  Ingen service gjord 2011 (när killen köpte bilen). Han kan ev ha lösa kvitton på service. Jag har kollar servicehistoriken hos Eklunds Bil, som säljer Mazda i Göteborg.
                  Defekt ACC (kyler inte)
                  Originaldäcken sitter på. Borde innebära att det är dags att köpa nya.

                  Inte helt optimalt känns det som!!

                  Den röda 2.0:an är servad som den ska. Saknar Xenon och ACC, vilket är den nackdel enligt mig.

                  Import kontra Svensksåld? Är importbilar svårsålda till privatperson resp till bilhandlare allmänt sett?

                  Comment


                  • #10
                    Hej!

                    AC på 1.8 skall vara fixad, enl. säljaren så var den inne på provtryck och sen påfyllning av nytt kylmedel.
                    Ringde själv runt till olika verkstäder och frågade om AC när jag var spekulant på bilen, alla sa att det inte är helt ovanligt att AC kan vara tom på kylmedel om AC inte används mycket. Det är tydligen inte bra för en AC att inte användas. Enl. Eklundsbil har de aldrig bytt en kompressor på en NC, bara fyllt på med kylmedel på en del bilar. kör man ner cabat så använder man inte AC.

                    //Joakim

                    Comment


                    • #11
                      Hej igen ! Enligt min mening tycker jag att xenon lampor kan kvitta på en mx5 som ändå körs under sommarhalvåret och det är ganska ljust länge på kvällarna bara mer kostnader vid tex lampbyte för de håller nog inte för evigt även om de håller längre . Har haft bilar bla andra mazda modeller från 04 och 07 både med och utan xenon men tycker inte det är någon jätte skillnad nyare bilar med både xenon på hel o halvljus har säkert större skillnad. Sen vet jag inte hur mycket du kommer köra öppet men ac n har jag haft väldigt lite användning av sen jag köpte min i juli 12 körde ändå 500mil förra året och ca 150 i år har nog använt den 2 gånger motionskör den ibland för att hålla den igång . Men har du tänkt använda bilden vintertid har man nog mer nytta av acc och xenon
                      Mazda Mx-5 2,0 RF Automat 2017 Soul Red . Mazda MX-5 Röd NA 1990 Orörd Original bil
                      Till vardags:Soul Red Crystal Mazda CX-3 Optimum 2018


                      Valberedning/Väst

                      Comment


                      • #12
                        En AC är skönt även när man kör nerkabbat. Speciellt en solig högsommardag. Använder den nästan alltid. Så slipper man alla problem med läckage.
                        För nöjes skull. MX-5 ND2/RF 184 hkr Soul Crystal Red.
                        Cabrio Wind Deflector,
                        Zunsport Lower Woven Mesh-Grille.
                        H&R sänkfjädrar (30 mm)
                        Fjäderbensstag IL Motorsport
                        SmartTOP controller
                        Android Auto + CarlinkIT mini
                        Boot Lip Lid spoiler
                        Backkamera
                        Aluminium Sill Plates.
                        Garmin Drive Lux 50.
                        Mudguards.
                        Sekvensiella blinkers

                        Till vardags:
                        Volvo V 60 T6 Fusion Red. Laddhybrid årsmodell 2022

                        Comment


                        • #13
                          När det gäller avsaknad av ACC och Xenon, så tänker jag kanske mer på om/när bilen ska säljas. En BMW är t ex svår att sälja om den saknar denna utrustning.

                          Ang den gråa 1.8:an. Bra om ACC:n är fixad. Dock återstår en del att fixat på den. En överhoppad service känns inte heller så kul.

                          Den röda verkar helt ok, förutom saknad utrustning då. Den har ju AC så kylning kan man få. ACC är bekvämare! Xenon är snyggare, Annars håller jag med Janne K: man har kanske inte så mycket nytta av dom.

                          Köra MX-5:an på vintern? Nja, hade inte tänkt det i alla fall. Fungerar det med ramlösa rutor? Fryser dom inte fast?

                          Jag har stött på 2 st MX-5, som garanterat har gått på vintern. Om jag tänkte köra året runt skulle jag lika gärna kunna köpa någon av dom och pruta hårt.

                          Comment


                          • #14
                            Håller med att köra mx-5 på vintern är synd i vårt klimat, kan också vara en nackdel med en del importbilar som rullat lite längre att de körts även vintertid i t,e,x tyskland. svensksålda bilar är sällan vinterkörda
                            Mazda Mx-5 2,0 RF Automat 2017 Soul Red . Mazda MX-5 Röd NA 1990 Orörd Original bil
                            Till vardags:Soul Red Crystal Mazda CX-3 Optimum 2018


                            Valberedning/Väst

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                              Hej!

                              AC på 1.8 skall vara fixad, enl. säljaren så var den inne på provtryck och sen påfyllning av nytt kylmedel.
                              Ringde själv runt till olika verkstäder och frågade om AC när jag var spekulant på bilen, alla sa att det inte är helt ovanligt att AC kan vara tom på kylmedel om AC inte används mycket. Det är tydligen inte bra för en AC att inte användas. Enl. Eklundsbil har de aldrig bytt en kompressor på en NC, bara fyllt på med kylmedel på en del bilar. kör man ner cabat så använder man inte AC.

                              //Joakim
                              Om en AC-anläggning har tappat sitt köldmedia är det INTE BARA att provtrycka och fylla på, och tro att felet är avhjälpt.
                              Felet sitter i någon komponent som läcker, troligen en punkterad kondensor.

                              Begär att få se arbetsordern på repartionen av klimatanläggningen, annars ljuger säljaren om att det bara är att fylla på.
                              En klimatanläggning tappar ej heller köldmediumet bara för att man inte använder den.
                              Däremot är det bra att använda AC-anläggningen så att kompressorn får jobba och inte torkar fast.

                              Själv har jag Aldrig haft någon bil som jag har behövt att reparera AC-anläggningen på, och då har jag nog haft ett 35-tal bilar med AC/ACC-anläggning.
                              Du kommer inte att sakna en ACC i en öppen bil på samma sätt som i en täckt bil som körs året runt där man ju har en konstant temperatur.
                              Åker du ner-cabbat får du ändå justera temp då klimatanläggningen inte kan hålla "rätt" temp då det försvinner ut i luften.

                              Men ibland när det är riktigt varmt så är det ganska "Gött" att dra på lite kyla även när man åker öppet, och särskilt uppcabbat och då det regnar
                              för AC-anläggningen torkar och avfuktar ju kupeluften.

                              Själv tycker jag att det är stor skillnad på halvljuset, på vanligt halogenljus och Xenon då jag har haft båda.
                              Men kör man bara i dagsljus så har man ju ingen nytta av Xenonljuset.
                              NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                              Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                              242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                              Comment

                              Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                              x
                              eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                              x
                              x
                              Avancerade alternativ
                              Rendering Options

                              Vad får du om du tar 3 från sju?

                              Working...
                              X