Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norgeresa i repris. Pingsthelgen!

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Norgeresa i repris. Pingsthelgen!

Efter diskussion med vår västra systerklubb (Norge) ser det nu ut som om vi ska kunna göra om den oerhört uppskattade Norgeresan som vi gjorde för några år sedan. Vi som var med den gången har torterat vår omgivning åtskilliga ggr med entusiastiska beskrivningar om höga murar av snö, slingrande Trollstigar och snöstormar på kalfjället. Samtidigt som det var högsommar!

Nu är det alltså dags för er andra att syna korten. Var det verkligen så fantastiskt som vi sagt? Klart det var! Pingsthelgen är satt som reshelg. Den infaller i år sista helgen i maj. Sannolikt räcker inte enbart helgen till utan vi siktar för ögonblicket in oss på en avresa på torsdag den 27/5.

Rutten är heller inte på långa vägar klar ännu, men Trollstigen och Geiranger kan ni räkna med...

Anmälan och admin runt det är heller inte riktigt utrett, men intresserade kan gärna höra av sig till mig så noterar jag ert intresse. Mail-adressen är ulf.magnusson@minmail.net.

Ulf

Här är färdplanen och instruktioner för att anmäla sig till resan:

Torsdag 27/5
    Vi träffas i Kongsvinger på onsdag kväll eller torsdag morgon. Vi börjar med en transportsträcka till Atna. Där svänger vi mot nordväst till Dombås. 35 mil.

Fredag 28/5
    Från Dombås åker vi till Romsdalen. Upp för Trollstigen och ner till Valldal där vi tar färjan över till Geiranger. Från Geiranger åker vi upp för fjällsidan till Dalsnibba och sedan vidare österut till Lom. 25 mil.

Lördag 29/5
    Från Lom över Böverdalen och Sognefjäll till Turtagrö och vidare över fjället till Övre Årdal. Vägen här är en privat betalväg på hög höjd. Därefter till Årdalstangen och längs med fjorden till Lärdalsöyri. Över fjället till Aurlandsvangen (ytterligare en fantastisk fjällövergång) och vidare till Voss. 22 mil.

Söndag 30/5
    Avresa från Voss mot Eidfjord. Färja över Eidfjorden. Upp för Måbödalen till Vöringsfossen. Över Hardangervidda till Geilo. Sedan blir det berg och dalar till Rödberg och vidare ner genom Numedalen till Kongsberg. Slutmålet är inte helt bestämt, men till Oslo skulle sista etappen bli 33 mil.

Jag reserverar mig för att namnen kanske inte är helt korrekt översatta från norskan.

Naturligtvis finns det viss risk att någon sträcka inte är farbar. Det gäller främst Trollstigen och fjällövergångarna på hög höjd. Det finns alltså risk för att rutten måste ändras något.

Boendet är heller inte helt bestämt, men preliminärt är det Kongsvinger, Dombås, Lom, Voss och så sista natten någonstans i närheten av Oslo. De som bor nära Kongsvinger kan naturligtvis hoppa över den natten och ansluta på morgonen, men tänk på att vara där i god tid!

Värt att tänka på
    Vissa vägavsnitt är avgiftsbelagda i Norge. Detsamma gäller på färjorna. Eventuellt planerar vi att äta en lite finare middag en av kvällarna då vi passerar en av Norges mest berömda kockar vars specialitet är vildmarksmat.

För att få koll på deltagarantalet får varje deltagare betala en anmälningsavgift på 500:- per person. Anmäler du alltså två personer ska du betala in 1000:-. Pengarna kommer att användas under resan, t.ex. till en god middag. Den återbetalas däremot inte om man uteblir utan väldigt starka skäl. Beloppet sätts in på klubbens pg 45 40 26-6. Ange ”Norge” och ditt medlemsnummer på inbetalningen. Absolut sista anmälningsdag (och sista dag för inbetalning av anmälningsavgiften) är den 30:e april 2004.

Comment

Trevligt initiativ! Finns det någon sorts prisindikation på hur mycket en sådan utflykt kan gå på för att se om det ryms i miatabudgeten?

Comment

Jag försöker få en grov uppskattning över all vägavgifter/färjeavgifter. Boendet är ganska billigt, vill minnas att det kostade c:a 150:-/natt. Maten däremot är dyr efter svenska mått mätt. Räkna med att en lunch kostar runt hundringen. På kvällarna är det meningen att vi ska grilla gemensamt så det blir lite billigare.

/Ulf

Comment

Gjorde en djupdykning i gamla kreditkortsfakturor och upptäckte att jag betalat övernattningen med kort två ggr på förra resan. På Gloppens camping i Sandane betalade jag hela stugan (700 NOK), 6 bäddar(?) och på Trollstigens Gjesteg min egen koj för 160 NOK. Den stora middagen på Gloppen Hotell för 25(?) pers gick på 3750 NOK - exkl alla drycker. Hoppas att detta kan ge en vägledning.

/Ulf

Comment

Då var man äntligen hemma 248mil senare! Hemfärden gick bra, lyckades undvika poliser och fartkamerer (tror jag) ända tills jag kom på Ängelholms Norra avfart, där stod polisen på en gångbro :shock: , inte så trevligt när man snittat 139......men jag klarade mig undan.......tror dom andra poliserna stod och väntade på att plocka in mig på den södra avfarten....men tjii fick dom! :lol:

Tack Truls för en jättefin resa som man sent skall glömma!

Comment

Vilken Resa!

De vägar Trulls valt ut var otroliga, man bara häpnar, dagsetapperna var precis lagom. Boendet var igenomgående otroligt bra och prisvärt. Festmiddagen var gudomlig. Att därefter kunna botanisera bland alla Flåklypa rally bilar gjorde den kvällen magisk.

Och sällskapet, ja vad säger man det var ju Svenska Miataklubben + Trulls, världsklass!

Så det allmänna rådet till alla är: nästa gång denna resa kommer på tal, släpp allt och häng med. Det kommer jag att göra!

Tack Trulls och Uf

/Jeppe

Comment

Dan P I think just like you.

Comment

Trade UsaMiata4EuropeanMiata 1-4Months

Trade UsaMiata4EuropeanMiata 1-4 Months

http://spaces.msn.com/members/repo4sale/

Please reply!

JohnChun California/Florida

repo4sale@yahoo.com

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                  Auto-Saved
                  x
                  Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                  x
                  x
                  Avancerade alternativ
                  Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
                  Working...
                  X