Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanliga kostnader för NA och NB

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vanliga kostnader för NA och NB

Hej,

Jag är sugen på att köpa en liten cab, men skulle vilja räkna lite på det så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Vad ligger en ungefärlig milkostnad på för en NA eller NB för, säg 1000-1500 mil/år? De exempel som finns på internet verkar sluta räkna korrekt för bilar som är över 5 år.

Hur ser pålitligheten ut för de olika modellerna, om jag köper en NB exempelvis, vad ska jag räkna med går sönder? Är det några stora grejer som är vanliga för de olika modellerna?

Är det något utöver detta som man behöver tänka på som är specifikt för Miatorna? Vanliga dolda fel eller egenskaper?

Väldigt tacksam för hjälp!

/Joel

Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg
    Hej,

Jag är sugen på att köpa en liten cab, men skulle vilja räkna lite på det så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Vad ligger en ungefärlig milkostnad på för en NA eller NB för, säg 1000-1500 mil/år? De exempel som finns på internet verkar sluta räkna korrekt för bilar som är över 5 år.

Hur ser pålitligheten ut för de olika modellerna, om jag köper en NB exempelvis, vad ska jag räkna med går sönder? Är det några stora grejer som är vanliga för de olika modellerna?

Är det något utöver detta som man behöver tänka på som är specifikt för Miatorna? Vanliga dolda fel eller egenskaper?

Väldigt tacksam för hjälp!

/Joel

Ju äldre bil desto svajigare att göra en generell kalkyl, det är så mycket som spelar in. Allt från du själv till hur du bor och skicket på den aktuella bilen

Vissa kostnader som försäkring har så många variabler att det är omöjligt att saga en summa utan att veta dina förutsättningar. Det skiljer lätt en faktor 10 mellan en en äldre personen i villa som nöjer sig med trafikförsäkring och när samma bil ägs av barnbarnet med helförsäkring och parkering på gatan.

Service och underhåll
    Stor möjlighet att påverka själv Är du den som lämnar in även för mindre jobb som för oljebyte kostar det en slant, är du den som kan lite mer och även fixar att byta bromsar mm så blir det billigt.

Värdeminskning
    För en NA, troligen inte en krona så länge du håller den i gott skick. NB killgissar jag att de inte bottnat än utan kommer sjunka ett tag till

Lägg in och räkna:

Fasta kostnader
    Skatt (utom för de allra äldsta)
    Försäkring
    Vinterförvaring
    Besiktning
    En service om året
    Värdeminskning (årsrelaterad)

Rörliga
    Bensin
    Däck
    Spolarvätska
    Tvätt och pyssel
    Reparationer
    Värdeminskning (milrelaterad)

Pålitligheten hos NA och NB är hög. Oftast intresserade ägare som bryr sig om sina bilar och de flesta har mestadels rullat sommartid. De äldsta är ändå 30 år och då kan det mesta hända.
    En Miata kommer troligen alltid vara det billigaste valet kontra hur kul den är att köra så rådet är att inte räkna så mycket utan köp och kör

/N
    ------------------------------

Niclas Wendel

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
    Auto-Saved
    x
    Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
    x
    x
    Avancerade alternativ
    Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
    Working...
    X