Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Startar inte

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Startar inte

Hej! Jag har en -98 Mx5 som har startproblem. Oftast händer det när jag kört en kort sträcka. Efter någon timmes uppehåll vill den inte starta. Efter mycket nötande tänder den för att omedelbart dö igen. Efter c:a 15 - 20 min. går den igång. På verkstad har dom bytt bensinpump, tändkablar och tändstift samt letat felkoder utan att det hjälpt. Vid senaste stoppet, som skedde under färd, kollade jag och upptäckte att det inte blir någon gnista från tändstiftet. I mina öron låter det som ett elfel. Jag har lagt ner tusentals kronor på rostlagning, kamremsbyte och nu detta fel. Jag törs inte åka långt längre, speciellt inte efter ett stopp på motorvägen. Dags att skrota?

/Lennart

Hur är det med kamaxelgivare resp. tändspole? Skrivs om på forumet som relativt vanligt fel.
    NBFL 2001 1,8 Sport Crystal blue metallic
    Svensksåld / HT / Nummerplåtshållare / Rostskyddad / Hard Dog Deuce / Vindskydd i störtbåge / iPod-anslutning / Yttertemperaturmätare / Hydraullyftare motorhuv & bagagelucka / Xenonhelljus / Bagagerumsbelysning auto / Fjärrstyrd baklucka / Bagageräcke / Farthållare / DRL halv- & dimljus / Fälgar brilliantlack / Kromgrill / Kromtanklock / Antiflex huvudbromscylinder / Delrin dörrbussningar / HEL bromsslangar / Mohaircab / Tap'n turn / Öhlins R&T mm

Comment

Hej,
      håller med Jan i tidigare inlägget att du bör kolla in tändspolen. En märkesverkstad borde ha tittat på detta som en tidig åtgärd då många har haft det problemet på aktuell årsmodell. (Annars är klubbens forum en enormt bra källa.) Symtom är att motorn är svårstartad, vanligen efter stått stilla någon timme. Helt kall motor brukar inte ha problemet. Går ojämt och inte på alla cylindrarna.

Annonsören i Miatabladet, Ilmotorsport och systerföretaget i UK säljer rätt spole och om du är lite händig kan du byta själv innan vårsäsongen börjar. Lycka till och hoppas det löser sig.
      NB 1.8, svensksåld årsmodell 2000, Silvermetallic
      Lexus RX till vardags och Jeep Wrangler vid fritidshuset

Comment

Tack för goda råd!
        Verkstan jag anlitade (Servicepunkten) var inne på att byta givare på kamaxeln. Den var dyr, 2,500 sa dom. Av nån anledning beställde de inte delen och arbetet blev inte av.
        Jag ska vända mig till en annan verkstad och be dem byta tändspole. Ev. kan jag säkert göra det själv. Jag ska forska lite.

/Lennart

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
        Auto-Saved
        x
        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
        x
        x
        Advanced Options
        Rendering Options
        Working...
        X