Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med felkod för tändspole

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med felkod för tändspole

Hej,

Har ett återkommande litet problem med min MX5 NC1 2007.

Inför förra årets besiktning tändes varningslampan som visar motorblocket. Den lös ett tag men släcktes sedan igen.

Jag besiktigade och då personalen läste av datorregistreringar avläste de ett fel relaterat till 3:e cylindern. Fick ombesiktning för det då de menade att jag skulle fixat trots att lampan slocknat efter.

Min verkstad (mycket kompetenta men inte märkesverkstad) menade att det i första hand borde vara tändspolen på den cylindern. Vi köpte ny och bytte.

Sedan gick en tid och lampan tändes igen! Åter hade datorn reggat fel på 3:e cylindern - nu med NY tändspole. Min mekaniker gjorde då en rockad och switchade två tändspolar. Tanken var att göra ny läsning om lampan tändes igen.
    Den höll sig dock lugn i flera veckor och jag har beställt besiktning om två. Naturligtvis tändes den igen för ett par dagar sedan och håller sig så. Har inte haft tid att köra och lösa av igen, men fortsätter den vara tänd måste jag ändå in och släcka den innan besiktning.

Min mekare bad mig kolla med Mazda om det fanns något bekant i hur det hela utspelar sig. Det HAR hänt att den tänts tillfälligt och sedan slocknat ganska snabbt. Oftast håller den sig dock tänd längre period. Men har även slocknat efter en tid då den varit tänd länge.

Jag kan ju tänka mig att en kort misständning KAN generera en felrapport. Det är nämligen INTE så att jag kör omkring på tre cylindrar. Min mekare pratar om att det kan vara fel på någon slags central styrenhet för tändspolarna.

Tänkte att det vore intressant att höra vad ni som har mer kunskap om modellen har för synpunkter. Kanske fler som haft något liknande?

Tack på förhand!
Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
Auto-Saved
x
Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
x
x
Avancerade alternativ
Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
Working...
X