Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vibrationer (återigen tas detta upp jag vet, men snälla läs mina frågor)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Johan Fondin
    replied
    Har du fått ordning på bilen?

Hjulbalansering om du ändå ska byta däck är ju mitt första tips.
    Hjulinställningar kanske kan vara ett alternativ, om någon rejäl trottoarkant har träffats i lite för hög fart så kan det ju hända grejer...

Mvh Johan

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Kolla kardanaxel/knutar så att det inte är glapp i knutar eller lagringen i kardanknutarna har skurit/kärvar.
    \ Pelle

Leave a comment:

• Per-Olov Beck
    replied
    Kolla drivknutar

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Hade problem med vibrationer på min NA. Kollade balanseringen först på däcken. Den var bra så jag fortsatte felsöka. Hjullager, kulleder, drivaxlar...Flyttade t.o.m runt kardanen för att se om vib blev mindre (hade haft den borta en tid innan vibrationerna dök upp) men inget hjälpte. Tills lut åkte jag till en annan däckverkstad där de kolla orundheten på däcken. JÄKLAR va de slog! Trots bra balans så kan de alltså vara orunda. Tänk vad man lär sig. 4 nya mackor på samma fälgar gjorde underverk..... sen att det blev 4 nya fälgar ett tag efteråt är en annan historia.

Lycka till

Leave a comment:

• Fredrik Hesse
    replied
    Om däcken ändå måste bytas, börja där.

Leave a comment:

• Vibrationer (återigen tas detta upp jag vet, men snälla läs mina frågor)

Hej,

Jag har fått i uppdrag att hjälpa min far och mor att få ordning på sin Miata -92'a.

- Den vibrerar lite i växelspak hela tiden.

- Den vibrerar i karossen vid ca 55 km/h och sen börjar samma vibrationer vid 95 km/h igen och då avtar dom inte utan bara ökar, känns då som att bilen ska skaka isönder.

- Ratten vibrerar aldrig.

- Däcken är gamla och ej 100% jämna, så här har jag sagt att dessa behövs bytas. (jag har läst en del om shimmy - problemet)

- Men farsans verkstadskompis snackade om att det skulle vara någon 'kulled' under växelspaken som orsakade allt detta?

- Själv tycker jag att drivaxlarna känns slappa och att däcken är dåliga.

Snälla kan ni tipsa mig om vad som är tokigt och vad jag ska börja att byta? (jag tänker själv, i ordningen -> Däck, drivaxlar och sen isåfall detta i växellådan.

Ytterst tacksam för alla svar!

Mvh Johan
Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
Auto-Saved
x
Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
x
x
Avancerade alternativ
Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
Working...
X