Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är 2.0:an ett måste på generation 3?

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag köpte min NC -06 1.8 förra våren. Jag provkörde många 1.8 och även ett par 2.0 med sportchassi men jag tyckte de var stötigare än jag gillade. De extra hästkrafterna i 2.0 känns tydligt men det var inget jag var ute efter utan jag tyckte 1.8 kändes trevlig och alldeles lagom för mig, att köra runt på små landsvägar på Östgötaslätten och gasa på lite ibland. Jag är mycket nöjd. Min bil har gått i Tyskland innan och har svart skinn och stora stereon.
    Sen tänkte jag också att en 1.8-motor har inte slitit lika hårt på bilen i övrigt heller. Mindre krafter. Men jag är inte säker på hur det resonemanget håller.

Comment

Ursprungligen postat av Michael Hemgård Visa inlägg
      Jag köpte min NC -06 1.8 förra våren. Jag provkörde många 1.8 och även ett par 2.0 med sportchassi men jag tyckte de var stötigare än jag gillade. De extra hästkrafterna i 2.0 känns tydligt men det var inget jag var ute efter utan jag tyckte 1.8 kändes trevlig och alldeles lagom för mig, att köra runt på små landsvägar på Östgötaslätten och gasa på lite ibland. Jag är mycket nöjd. Min bil har gått i Tyskland innan och har svart skinn och stora stereon.
      Sen tänkte jag också att en 1.8-motor har inte slitit lika hårt på bilen i övrigt heller. Mindre krafter. Men jag är inte säker på hur det resonemanget håller.
      Samtidgt får ju en liten motor jobba betydligt hårdare än en kraftfullare motor, för att hålla en given hastighet = mer slitage ........

Skälet till att man köper en körglad Sportbil är ju delvis att det finns lite kraft och fart i den, annars är det ju ingen Sportbil.
      Men som du skriver, är man bara ute efter en körglad bil och för att köra omkring lite, så räcker det säkert med 1.8.

För mitt egna behov så skulle jag vilja ha 50-70 hk till, så jag skulle aldrig fundera på 1.8, när det nu finns 2.0 ...
      Last edited by Anders Manley; 2013-05-08, 12:50.
      NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
      Boxster GTS 2015, PDK, Interör-PKT, mm.
      242 GT 1979, Volvo Original Racing. Under renovering.

Comment

Det finns nog lika många åsikter om vilken motor som är optimal som det finns medlemmar på forumet. Får se vad det blir.

Takhöjden: ja eftersom jag är 185cm lång och "normalt byggd" så borde bägge modellerna fungera. Jag har tolkat diverse inlägg på forumet så
        att en stol utan höjdjustering (tom 2007?) hamnar lägre ner.

Comment

Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
          Det finns nog lika många åsikter om vilken motor som är optimal som det finns medlemmar på forumet. Får se vad det blir.

Takhöjden: ja eftersom jag är 185cm lång och "normalt byggd" så borde bägge modellerna fungera. Jag har tolkat diverse inlägg på forumet så
          att en stol utan höjdjustering (tom 2007?) hamnar lägre ner.
          Eftersom det bara finns två motorer, så finns det bara två uppfattningar.

Lite högre höjd får du med soft-top.
          Last edited by Anders Manley; 2013-05-08, 23:13.

Comment

Ursprungligen postat av Anders Manley Visa inlägg
            Fel, Stolarna är samma på 2006-08, före FL.
            Nja, inte riktigt. 2008 kom det höjdinställbar förarstol. Med faceliften 2009 kom det en annan sömnad med ngt annorlunda form på stolarna..
            Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

Comment

Vad bra, då vet jag allt om stolar och stolshöjder i alla fall.

Comment

Ursprungligen postat av Peter Sandström Visa inlägg
                Nja, inte riktigt. 2008 kom det höjdinställbar förarstol. Med faceliften 2009 kom det en annan sömnad med ngt annorlunda form på stolarna..
                Ok, det har jag missat.
                Var övertygad om att de nyare stolarna kom med FL 2009. ...

Comment

Tack för all input. Nu vet jag allt om stolar och motorer.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                  Auto-Saved
                  x
                  Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                  x
                  x
                  Avancerade alternativ
                  Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
                  Working...
                  X