Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorvarv vid körning

Collapse
X
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Motorvarv vid körning

Hej!

Har hört lite olika uppgifter om vilket motorvartal man skall försöka köra på när man är ute och åker. Uppgifterna varierar lite så tänkte passa på att få lite kloka synpunkter från er!

Tack på förhand!

Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
    Hej!

Har hört lite olika uppgifter om vilket motorvartal man skall försöka köra på när man är ute och åker. Uppgifterna varierar lite så tänkte passa på att få lite kloka synpunkter från er!

Tack på förhand!
    På varvstopp givetvis

Comment

Allt över 6000 är väl ok.
      ND 2,0 Sport '17 - Svart
      Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
      16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag / EBC Greenstuff

SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
      Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

Comment

Samtliga Miatamotorer är gjorda för att varvas, och dom tål det. Dom nyare motorerna i NC, då speciellt tvålitersmotorn går även att åka ganska normalt med. Däremot ska man väl generellt säga att inga av dessa ska segdras...

Vilken motor gäller det?
        Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
        Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
        Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
        Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
        Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
        Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

Comment

Motorn är en längsmonterad rak 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 78/83,6 mm, volym 1597 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 134 Nm vid 5000 r/min.

Comment

Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
            Motorn är en längsmonterad rak 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 78/83,6 mm, volym 1597 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 134 Nm vid 5000 r/min.
            En NB 1,6 mao... Har inte kört en sådan själv, men kan tänka mej att den mår bäst av att få varva lite mellan växlarna, nånstans mellan 5-6000 rpm.. Kanske nån här med en sådan kan svara bättre på frågan. Man brukar märka när motorn får jobbar rätt, dvd när den känns som lättast utan att låta ansträngd...
            Miljöåka: VOLVO XC60 T8 laddhybrid -18, R-design, Polestar Edition.
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

Comment

Jag har bara kört 1.8 motorer, men det beror även lite på hur man menar med "ute och åker".

Ligger man på E4:an så är mellan 2000 och 3000 varv helt ok.
              ND 2,0 Sport '17 - Svart
              Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag / EBC Greenstuff

Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

Comment

Hmm, nu vet jag ju inte exakt utväxling på NB 1.6 men vid 3000 varv och 5:e (antar att det är en 5-växlad låda) så är man ju strax under 100 km/h. Känns som man allt får ligga en bit över 3000 varv på 110-väg (inte för att jag vet vad det är på E4).

Comment

Ursprungligen postat av Nizztos Visa inlägg
                  (inte för att jag vet vad det är på E4).
                  Allt mellan 70 och 120.

Det jag tror att jag kanske menade var att om man ligger i konstant fart på någon landsväg så kan man ligga på "låga" varv utan några problem.
                  ND 2,0 Sport '17 - Svart

Comment

Ursprungligen postat av Fredrik Hesse Visa inlägg

Det jag tror att jag kanske menade var att om man ligger i konstant fart på någon landsväg så kan man ligga på "låga" varv utan några problem.
                    Inga problem att ligga i femman från 50km/t och uppåt. Samtidigt, en liten motor som gärna låter sig rastas!

"Drop the top and live the dream"
                    Mail - chairman@mx-5.se

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                    Auto-Saved
                    x
                    Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                    x
                    x
                    Avancerade alternativ
                    Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
                    Working...
                    X