Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Packningar oljetråg

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Var kommer oljan...?

    Tja, det är ju svårt att säga något med absolut säkerhet, jag ser ju inte när oljan kommer fram, bara att den finns där. Det bildas en droppe i skarven mellan oljetråget och hållaren för vevaxelns packbox. Den växer fram i underkanten på den packning som sitter där idag. Lustigt nog precis där det är en liten "plupp" på gummit i packningen.

    Det verkar inte alls vara packboxen, men säker kan man ju inte vara.

    Om det nu är kört att byta gummipackningen med tråget kvar på plats så kanske jag testar lite knasvarianter:

    A. Fylla en hästspruta med siliconpackningsmassa och försöka injicera lite klägg där oljan tittar fram.

    B. Lossa hållaren för vevaxelns packbox och lirka upp gummipackningen på plats, rengöring från gammal silicon, på med ny packningssilicon och så återmontage.

    C. Strunta i att täta, tro och hoppas att det är vevaxelns packbox. Byta packboxen som planerat. Efterdra lite skruvar och provköra en säsong.

    Funkar det inte så kan jag ju ta bort tråget med växellådan monterad enl instruktionen ovan.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
    Det är en NA, 1995, 1,8. Men min bil ser vad jag kan bedöma ut som på din manual. Det fungerar troligen att riva tråget som beskrivet. Tack!

    Men... det verkar dock lite lätt pyssligt, då man tydligen behöver demontera en del av hjulupphängningen om jag tolkar det hela rätt. Så jag ger inte upp hoppet än:

    Vet någon om man kan man byta packningen utan att ta bort tråget...? (Hoppas hoppas...)
    Nej går inte byta med tråget på plats.


    Tänk även på att tråget inte sitter med en vanlig packning utan flytande packning. Tar du loss tråget så bör du ta bort det så pass mycket att du kan ta ner och skrapa bort den gamla packningsmassan från tråget samt blocket + skrapa rent ifrån blocket.


    Är du säker på att det är denna som läcker och inte packboxen runt vevaxeln som annars verkar vanligare?

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Det är en NA

    Det är en NA, 1995, 1,8. Men min bil ser vad jag kan bedöma ut som på din manual. Det fungerar troligen att riva tråget som beskrivet. Tack!

    Men... det verkar dock lite lätt pyssligt, då man tydligen behöver demontera en del av hjulupphängningen om jag tolkar det hela rätt. Så jag ger inte upp hoppet än:

    Vet någon om man kan man byta packningen utan att ta bort tråget...? (Hoppas hoppas...)

    Leave a comment:


  • Mats Kilhed
    replied
    Om du har en NB så går det att byta utan att ta ur motorn. Bifogat är scannat ur min verkstadsmanual.Click image for larger version

Name:	skanna0052.jpg
Views:	1
Size:	303,7 KB
ID:	224881Click image for larger version

Name:	skanna0053.jpg
Views:	1
Size:	315,1 KB
ID:	224882Click image for larger version

Name:	skanna0054.jpg
Views:	1
Size:	241,2 KB
ID:	224883

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest skapade ett ämne Packningar oljetråg

    Packningar oljetråg

    Jag har påbörjat ett kopplingsbyte. När lådan, svänghjulet etc väl var utplockade ser det ut som det läcker lite olja vid den halvmåneformade packningen som sitter mellan hållaren för vevaxelns packbox och oljetråget. Detta oljekladd verkar vara skälet till att min koppling halkade och hoppade... Jag vill ju ogärna täta hela oljetråget, eftersom det krävs att man lyfter hela motorn. Vet någon om det går att byta denna gummipackning med oljetråget kvar på plats?
Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
Auto-Saved
x
Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
x
x
Avancerade alternativ
Rendering Options

Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid.

Registration Image Förnya bild
Working...
X